Vitamín s veľkým D

graphical divider

Jeho nedostatok môže spôsobiť zdravotné ťažkosti, no dá sa získať pomerne jednoducho. 

Asi ho najviac vystihuje fakt, že dnes o „déčku“ hovorí každý. Jeho užívanie pôsobí ako prirodzená prevencia, keďže posilňuje imunitu a má dobrý účinok na sliznice. Zároveň vieme, že veľká časť populácie trpí jeho nedostatkom. Čo to vlastne ten vitamín D je a kde sa berie?

Objav storočia 

Ľudstvo odjakživa sprevádzali nevysvetliteľné choroby. Svetlo do temna vniesol až prelom 19. a 20. storočia, keď vedci potvrdili existenciu mikroorganizmov a následne sa začala vyvíjať oblasť vakcinácie. Istý čas sa preto verilo, že rôzne typy chorôb spôsobujú práve baktérie a vírusy, kým odborná obec vzala do úvahy, že za mnohými môže byť „len“ nedostatočná výživa. Väčšinou sa tak dialo pozorovaním konkrétnych skupín obyvateľstva, ktoré trpeli na špecifické ochorenie.

vitamin D

V prípade námorníkov išlo o skorbut, keďže im chýbal vitamín C. Pomohlo naložiť na lode sudy s kyslou kapustou. Pri beri-beri, ktorá sa vyskytovala v holandských kolóniách, stačilo nahradiť leštenú ryžu za ryžu so šupkami, ktorá obsahuje vitamín B. Nedajte sa však pomýliť, liek bol vyvinutý skôr než prišlo k odhaleniu samotnej príčiny. Pýtate sa, prečo sú vitamíny označované písmenami abecedy? Jednoducho, označujú sa v tom poradí, v akom boli objavené. Vitamín D bol štvrtý.

Ako ho získať?

Vitamín D je vitamín rozpustných v tukoch, ale zároveň sa dnes už považuje aj za steroidný hormón. Vieme ho získať z rastlinnej, ale najmä zo živočíšnej stravy. Zistenie, že olej z treščej pečene má antirachitický účinok, výrazne zlepšilo kvalitu života celého ľudstva. Okrem kostí má však kladný vplyv aj na obličky, hojenie rán, svaly, autoimunitné choroby a mnohé ďalšie oblasti.

Legumes, broccoli, fruit, and salmon placed on a black cement floor. Top view.

Dobrá správa je, že viac ako 90 % celkovej potreby vitamínu D sa tvorí v koži, a to po relatívne krátkej expozícii UVB žiareniu. Na to, aby ste získali potrebnú dávku tohto životobudiča, stačí v našom podnebí 10-minútová prechádzka po ulici. A áno, dokonca môžete mať na sebe oblečenie s krátkym rukávom. Ideálne však je, pokiaľ zostanete v tieni alebo v interiéri od 11. do 15. hodiny, keď je slnko najsilnejšie. Nezabúdajte ani na slnečné okuliare, pokrývku hlavy a dobre roztierateľnú, spoľahlivú slnečnú ochranu, akou je Daylong.